Budapest, Váci út 172.
A kerületben közlekedett vagy közlekedő viszonylatok gyűjteménye nem teljes körű. Azokat a járatokat, amelyek nem meghatározó jelentőségűek a kerület történetében, kimaradtak: ide tartoznak az éjszakai járatok is.
4-es busz:
Több évtized után 1960. augusztus 1-jétől a 4-es busz a Gyöngyösi utca – Lehel utca – Andrássy út – Lánchíd – Fodor utca útvonalon közlekedett. Az új szakaszon korábban a 65-ös busz közlekedett. Két évvel később, március 12-étől a 4-es busz a Gyöngyösi utca és a Németvölgyi út között közlekedett. A kieső szakaszon a 2-es busz közlekedett tovább.
1971. szeptember 3-án indult a 104-es busz a Gyöngyösi utca és a Lékai János tér között. 1977. január 1-jén a 104-es gyorsjárat viszonylatjelzése 4-esre módosult.
1981. május 4-én újraindult a 4A jelzésű betétjárat a Gyöngyösi utca és az Engels tér között.
1990. december 14-étől a 4-es busz a Deák Ferenc tér és a Gyöngyösi utca között közlekedett, míg betétjárata, a 4A busz megszűnt. A 4-es és a 4A buszok összevonásával az útvonala lerövidült, illetve a kieső szakaszon továbbiakban a 105-ös busz közlekedett.
2000. június 7-étől a 4-es busz az Apor Vilmos téri autóbusz-végállomás átépítése miatt a Gyöngyösi utca és a Mikó utca között közlekedett. A következő évben, július 1-jétől a 4-es busz az Apor Vilmos téri autóbusz-végállomás átépítésének befejeztével ismét a Gyöngyösi utca és az Apor Vilmos tér között közlekedett.
2003. május 22-étől a 4-es busz a Gyöngyösi utca felé érintette a Váci úti Tesco áruházat is, a Gyöngyösi utca érintése után a Váci út – Tesco – Balzsam utca – Göncöl utca – Gyöngyösi utca útvonalon közlekedett. Az autóbuszok a Deák Ferenc tér felé az áruházat nem érintették!
2007. szeptember 3-án összevonták a 4-es, a 4-es és a 105-ös járatokat, az új 105-ös az Apor Vilmos tér és a Gyöngyösi utca között közlekedik.
15-ös busz:
1928. február 15-én indult el a 15-ös autóbuszjárat. A Boráros tértől a Ráday utcán és a Belvároson át a Csanády utcáig közlekedtek. 1929. június 18-tól már a Ferdinánd (Lehel) térig közlekedett. 1931-ben megszüntették a belső-Lipótváros – Erzsébet tér – Bálvány (Október 6.) utca – Hold utca – Szemere utca villamos-vonalat, így a 15-ös busz a Boráros tér – Ráday utca – Kálvin tér – Ferenciek tere – Petőfi Sándor utca – Erzsébet tér – Szabadság tér – Alkotmány utca – Szemere utca – Csanády utca útvonalon közlekedett ezután, majd 1933. december 15-én a 48-as villamosjárat megszüntetése miatt ismét módosult a 15-ös autóbusz belvárosi vonala.
1944-ben a 15-ös autóbuszjárat (Budapest ostroma miatt) megszűnt, majd 1946. december 9-én újraindult, és 1948. szeptember 6-tól már betétjárata is járt, 15A jelzéssel a Ferenciek tere és a Szent István körút között.
1983. január 25-étől az új Boráros téri autóbusz-végállomásról indultak a buszok, de május 17-én átrakták a Közraktár utcában kialakított végállomásra.
1988. május 16-ától a 15A busz már az Arany János utcai metróállomás és a Dimitrov (Fővám) tér között közlekedtek, majd 1993. december 31-én megszüntették.
2008. június 21-étől a buszjárat útvonalát módosították: A Nádor utca helyett az Arany János utca – Hercegprímás utca – Hold utca – Báthory utca útvonalon jut el a Kossuth Lajos térre. Szeptember 6-ától hétvégenként a 15-ös helyett a 115-ös buszok közlekednek a Boráros tér és az Árpád híd között (ezzel a 133-as buszt is pótolva, mely ekkor szintén nem közlekedik). A 15-ös busz 2009. július 1-jétől hétköznapokon csak este 8 óráig jár, majd üzemzárásig a 115-ös buszok közlekednek.
2013. november 9-től a 15-ös autóbusz teljes üzemidőben, meghosszabbított útvonalon az Árpád hídig közlekedik, a 115-ös és a 133-as autóbusz pedig beleolvadt az új 15-ös autóbuszba.
2014. május 17-étől a 15-ös busz vonalát meghosszabbították a Gyöngyösi utcáig, az Árpád híd felé kimaradó szakaszon az újraindított 115-ös járat közlekedik.
20-as busz:
Az első 20-as jelzésű autóbusz 1929-ben indult a Városligettől (István út) a Városliget körút–Hungária körút–Szent László utca–Gyöngyösi utca útvonalon keresztül az angyalföldi Agyag utcáig. Egy évvel később az útvonalát meghosszabbították a Keleti pályaudvarig és Újpest, István térig. Ugyanebben az évben elindult a 20A jelzésű betétjárata, amely a Keleti pályaudvartól csak a Balzsam utcáig közlekedett.
A második világháború miatt 1940 és 1941 között szünetelt a közlekedés, mert a buszokat katonai célokra használták. 1941. április 20-ától a járat újraindult, de 6 hónappal később megszüntették, és csak hét évvel később, 1948. február 3-án indították újra, a korábbi útvonalán.
1949. július 20-án a 20-as busz útvonalát Újpest, Mátyás térig hosszabbították.
1974. november 4-én 120-as jelzéssel gyorsjárat indult a Hősök tere és Újpest, Nádor utca között, mely 1977-ben a 20-as, 2008-ban pedig a 20E jelzést kapta.
1975. szeptember 1-jén 20Y jelzéssel új járat indult Angyalföld, forgalmi telep és Újpest, Szilágyi utca között. Később ebből a járatból lett a mai 121-es busz.
1990. december 14-én (a 3-as metró újabb szakaszának átadása miatt) a 20-as busz útvonala jelentősen módosult és rövidült, csak Újpest-Központ és Újpest, Erdősor utca között közlekedtek; a 20A buszjárat megszűnt.
2003. szeptember 22-én BKV+ szolgáltatást kapott.[2]
A BKV 2008-as paraméterkönyve szerint szeptember 6-ától a 20-as busz új jelzése 220-as lett.
26-os busz:
A 26-os busz először Újpesten tűnt fel. 1929. november 20. és 1930. január 31. között az Agyag utca – Balzsam utca – Göncöl utca – Árpád út – István tér útvonalon közlekedett. Megszűnése után a 20-as busz pótolta.
1932. szeptember 25-étől a korábbi 6-os busz vonalán, az Erzsébet tér – Margit híd – Margitsziget, Gyógyszálló útvonalon közlekedett, de 1939. szeptember 1. és október 5. között rövidebb útvonalon közlekedett, mert a buszokat katonai célokra használták fel. Ekkor csak az Erzsébet tér és Margitsziget, Strandfürdő között jártak. Ugyanezen év végén már a 26-os busz a Vígszínház és Margitsziget, Gyógyszálló között, betétjárata a 26A busz pedig a Vígszínház és Margitsziget, Strandfürdő között közlekedett.
1940. július 2. és július 7. között, valamint 1941. április 3. és április 20. között a járat közlekedése szünetelt, mert az autóbuszokat ismét katonai célokra használták fel, majd 1944-ben a viszonylat – Budapest ostroma miatt – meg is szűnt, és csak 1948. augusztus 1-jén indult újra. Ekkor a 26-os csak vasárnaponként közlekedett a Blaha Lujza tér és Margitsziget, Gyógyszálló között, míg betétjárata a hét többi napján a Pannónia utca és Margitsziget, Gyógyszálló között járt.
Az 1950-es években a 26-os busz végállomása a Vígszínházhoz és margitszigeti Nagyszállóhoz kerültek, majd 1981. december 30-án áthelyezték ezeket a Nyugati pályaudvarhoz és a margitszigeti Zenélőkúthoz.
1988-tól a 26-os busz a Nyugati tér – Margitsziget – Árpád híd, metróállomás útvonalon közlekedik. Korábban, strandolásra alkalmas idő esetén 26A jelzésű betétjárat is közlekedett a Nyugati tér és a margitszigeti Zenélő kút között.
30-as busz:
Hosszabb idő elteltével Az 1950-es évek második felétől már a mai útvonalán járt, a Keleti pályaudvar és Megyer, Szondi utca között. 1972-től 130-as jelzéssel gyorsjárat is közlekedett, mely 1977. január 1-jén a 30-as jelzést kapta. A gyorsjárat 1990 decemberében megszűnt. A 2008-as paraméterkönyvben a 30-as útvonalát meghosszabbították Káposztásmegyerig, emellett egy betétjárat indult 30A jelzéssel a régi 30-as útvonalán. 2012. április 2-a óta óránként egy járat 230-as jelzéssel Káposztásmegyer, Aquaworld-ig közlekedik.
32-es busz:
1948. november 22-én indult 32-es jelzéssel autóbuszjárat a kőbányai Zalka Máté tér (ma: Liget tér) és az angyalföldi Dagály utca között. Az 1950-es évek elején a Frangepán utcára változott Dagály utcai végállomás. 1972. február 14-től 132-es jelzéssel gyorsjárat is indult a 32-es alapjárat mellett, ugyanazon a Zalka Máté tér – Frangepán utca viszonylaton. 1977. január 1-jén a 132-es busz 32-es jelzést kapott. 1984. november 6-ától a 3-as metró Lehel tér – Árpád híd szakaszának átadása után a 32-es és a 32-es új végállomása az Árpád híd, metróállomás lett. 1990 decemberében a Zalka Máté tér nevet felváltotta a Kőbánya, városközpont elnevezés. 1995.
2001. október 3-án az Örs vezér terén a 13-as és a 63-as villamosvonal összevonásával létrejött a 3-as villamos, amely a későbbiekben befolyásolta a 32-es járatok útvonalát. 2003. június 16-ától a 32-es járat jelzése 132-esre változott, az alap 32-es járat kőbányai végállomását Kőbánya, városközponttól az Örs vezér terére helyezték át.
33-as busz:
1949. február 14-én új járat indult a Szent István park – Csanády utca – Ferdinánd híd – Izabella utca – Jósika utca – Rottenbiller utca – Orczy út – Haller út – Soroksári út – Dandár utca útvonalon. A járat a 33-as jelzést kapta. 1955. október 10-től a busz útvonalát meghosszabbították a Dráva utcáig a Hegedűs Gyula utcán át.
1983. november 7-én útvonala a Dráva utcától az Élmunkás (Lehel) térig rövidült, valamint új járat indult 133-as jelzéssel az Élmunkás (Lehel) tér és Vizafogó lakótelep (Sporttelep) között. 1984. november 6-án a 133-as busz vonalát – a Dagály utcán át – Árpád híd metróállomásig meghosszabbították, majd vonalát módosították: a buszok a Rákos-patak mentén jutottak ki a Váci útra, így közelítették meg az Árpád hídi végállomást. 1995-ben a 33-as busz – párhuzamos közlekedés, valamint takarékossági okok miatt – megszűnt.
43-as busz:
1950. június 26-án a Nyugati pályaudvartól Újpest belterületére indítottak járatot 43-as jelzéssel.
1957-ben már az újpesti Szilágyi utcáig közlekedett. 1959-ben 143-as jelzéssel gyorsjáratot indítottak a Marx tér és az újpesti Cérnagyár között. 1977. január 1-jén a 143-as gyorsjárat a 43-as jelzést kapta.
1981-ben, az M3-as metróvonal Deák tér–Élmunkás tér szakaszának átadása miatt a 43-as és a 43-as útvonala az Élmunkás térig (ma: Lehel tér) rövidült.
1984-ben a metró már az Árpád hídig közlekedett, ezért a 43-as és a 43-as buszokat újra megrövidítették.
1985-ben megszűnt a 43-as busz, helyette 3V jelzéssel villamospótló járat közlekedett.
Az M3-as metróvonal újpesti szakaszának megnyitásakor, 1990 decemberében az Árpád híd, metróállomás és Újpest, Petőfi laktanya között közlekedő 43-as jelzésű autóbusz jelzését 43-asra módosították, ezért több megállóban állt meg. 1993 júliusától a végállomását a Petőfi laktanyától Megyer, Vízművek lakótelephez helyezték. 1995 áprilisában párhuzamosság és takarékossági okok miatt megszüntették.
55-ös busz:
1950. november 7-én 55-ös jelzéssel indult autóbuszjárat a Népliget és Óbuda, Miklós utca között. 1970. december 1-jétől 155-ös jelzéssel gyorsjárat is indult ugyanezen az útvonalon. 1977. január 1-jétől a 155-ös 55-ös jelzéssel közlekedett. 1982. október 26-ától az 55-ös és a 55-ös busz óbudai végállomása a Bogdáni út lett. 1990. június 29-én az 55-ös járatot megszüntették, július 1-jén az 55-ös busz útvonala lerövidült a Népliget – Erzsébet királyné útja útvonalra. 1993 októberében szűnt meg, helyébe a Kerepesi útig hosszabbított az 1-es villamos, illetve a 75A trolibusz lépett.
84-es busz:
1959. április 4-én indult el a 93-as busz az óbudai Miklós utca és Rákospalota-Újpest vasútállomás között. 1960. február 15-étől jelzését C-re változtatták és rendkívüli járat jelleget kapott. 1961. február 6-án már a Retek utcáig, 7-étől pedig a Moszkva térig közlekedett. 1967-ben jelzése 84-esre változott. 1984. augusztus 11-én elindult a 184-es busz az óbudai Bogdáni út és Újpest, Árpád út között, mely 1990. június 30-án megszűnt. Elindult a 84-es busz is a Moszkva tér–Árpád híd–Újpest, Szilágyi utca útvonalon. Ezzel egy időben a 84-es közlekedése szünetelt.
1990. december 14-én átadták az M3-as metróvonal Árpád híd és Újpest-Központ közötti szakaszát, ezért a korábban Újpest, Szilágyi utcától Moszkva térig közlekedő 84-es buszt megszüntették, helyette az újrainduló, de az Árpád hídig rövidített 84-es közlekedett helyette. 1995. június 11-én a 84-es is megszűnt.
120-as busz:
1984. november 6-án a 120-as buszok útvonala jelentősen megváltozott, a Keleti pályaudvar helyett az Árpád híd metróállomástól közlekedtek Újpest, Munkásotthon utca végállomásig a Béke utcát és a Szabadságharcosok útját is érintve.
1988-ban a Göncöl és Kámfor utcára tették át a vonalat, így újabb területek kaptak autóbuszjáratot.
1990. december 14-étől az M3-as metróvonal III/B/1 (Árpád híd – Újpest-Központ) szakaszának átadása miatti forgalmi változások bevezetése után a 120-as busz az Árpád híd és Újpest-Központ között közlekedik.
1991-től a Munkásotthon utca helyett már az Árpád úton járt, azóta útvonala lényegében változatlan.